Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Wetenschappelijke kennis en ethische zingeving dienen in één omvattend project te worden geïntegreerd. Deze bundel biedt een reflectie op de mogelijkheid van deze integratie. De vijf bijdragen richten zich daarom alle op het thema 'wetenschap en waarde'. De autonomie van de wetenschappelijke rationaliteit staat buiten kijf. Benadrukt wordt onder verwijzing naar Kuhn en in discussie met Weber dat elk feit theoriegebonden is en elke theorie waarde-gebonden. Daarom is een strikte tegenstelling tussen feit en waarde onhoudbaar.
Science --- Moral and ethical aspects. --- Philosophy. --- Philosophy of science --- General ethics --- waarden --- wetenschappen --- 168.5 --- #A9401A --- 168.5 Multidisciplinair karakter der wetenschappen --- 168.5 Systeem der wetenschappen. Systematische ordening der wetenschappen --- Multidisciplinair karakter der wetenschappen --- Systeem der wetenschappen. Systematische ordening der wetenschappen --- Normal science --- Science and ethics --- Moral and ethical aspects --- Philosophy --- valeurs --- sciences --- Wetenschappen --- Waarden --- Ethiek --- Wetenschap --- Waarde (ethiek) --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Dit boek gaat uit van de veronderstelling dat maatschappelijke gedragingen een uiting zijn van onderliggende mensbeelden. Die mensbeelden analyseren en helder maken moet dan ook bijdragen tot inzicht en oplossing van diverse problemen. Eerst wijst de auteur op verschuivingen door de tijden heen in het zelfverstaan van de mens. Daarna laat hij zien welk mensbeeld gecreëerd wordt vanuit de fysica, de psychologie, de sociologie en de evolutieleer. Uiteindelijk wordt het dominante beeld van de 'mens-als-individu' indringend gerelativeerd en ontwerpt de auteur een mensbeeld 'voorbij-het-individu'. De mens is een knooppunt van relaties.
Man --- Science --- -Social sciences --- -Human beings --- 159.923 --- Academic collection --- 3 --- 316.4 --- 159.9 --- $?$93/09 --- #KVHB:Mensbeeld --- mensbeeld --- opvoeding en onderwijs --- wijsgerige antropologie --- Evolutie --- Geschiedenis --- Individualisme --- Mensbeeld --- Natuurkunde --- Opvoeding --- Psychologie --- Sociologie --- Homo sapiens --- Human race --- Humanity (Human beings) --- Humankind --- Humans --- Mankind --- People --- Hominids --- Persons --- Behavioral sciences --- Human sciences --- Sciences, Social --- Social science --- Social studies --- Civilization --- Natural science --- Science of science --- Sciences --- Philosophy --- Persoonlijkheid. Identiteit --- #A9607W --- Human beings. --- Social sciences --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Philosophy. --- fundamentele pedagogiek --- fundamentele pedagogiek. --- 159.923 Persoonlijkheid. Identiteit --- Fundamentele pedagogiek. --- mensbeelden --- vroedkundige opleiding --- 127 --- zelfconcept --- Mensbeeld. --- Lerarenopleiding --- algemeen. --- Human beings --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- 450.41 --- Maatschappij --- Mensbeelden --- antropologie --- pedagogie --- #GGSB: Sociale wet. essays --- #GSDBP --- Education Opvoeding --- Enseignement Onderwijs --- Société Maatschappij --- Social philosophy --- Social theory --- Normal science --- Philosophy of science --- Wijsgerige antropologie --- Onderwijsfilosofie --- 37 --- fysica --- Political philosophy. Social philosophy --- Philosophical anthropology --- sociologie --- leraren-leerling relatie --- onderwijs --- opvoeding --- evolutieleer --- aansprakelijkheid (recht) --- intermenselijke relaties --- Sociale wet. essays
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|